Studio Job

Studio Job

Op 9 september 2022 hebben wij The Embrace van Studio Job onthuld voor de Kunstkerk in Dordrecht. Het internationaal gerenommeerde collectief onder leiding van kunstenaar Job Smeets heeft deze dertien meter hoge bronzen en glazen sculptuur speciaal ontworpen voor deze plek. De frameconstructie met gebrandschilderd glas is in de afgelopen twee jaar met de hand vervaardigd in de Tilburgse werkplaats van de studio. Vanaf de eerste schetsen tot de uiteindelijke installatie heeft de realisatie van dit werk ruim vijf jaar in beslag genomen.

In het videoportret en de tekst hieronder ziet u het verhaal achter de totstandkoming van dit werk.

Voor de dertien meter hoge gevel van de Kunstkerk ontwikkelde Studio Job een volledig handgemaakt en gegoten bronzen werk als kader om een veelkleurig tafereel van gebrandschilderd glas. Vol referenties, details en knipogen, is het geheel bij uitstek een werk van Studio Job. Het spektakel is een verrassing midden in de historische binnenstad van Dordrecht: een tour de force waarin expertises en contrasten samensmelten. Smeets: “Het werk is gemaakt om de Kunstkerk direct een geest te geven, om een identiteit te zijn. Het is een object voor interpretatie en nodigt uit om te stoppen en naar binnen te stappen.”

© Jeroen Musch

De beeldbepalende en surrealistische sculptuur is gebaseerd op de contouren van de oorspronkelijk oud-gereformeerde kerk. Smeets: “Mijn eerste schetsen begonnen als interpretatie van de vormen van de voorgevel, maar na verloop van tijd evolueerde het naar een compositie die verhalen vertelt. Over ons dagelijks leven, over elkaar vasthouden. Met de vorm wilde ik beschutting en saamhorigheid uitbeelden.". De hedendaagse werkwijze van glas-in-lood technieken is typerend voor het werk van Studio Job. Maar in dit werk is deze werkwijze en de stijl van het collectief naar eigen zeggen geëvolueerd door toevoeging van zeer gedetailleerde tekeningen. "Door het hele stuk in ons atelier met de hand te tekenen, konden we een driedimensionale sfeer in de tekeningen creëren, en dat maakt het rijker", licht Smeets toe. De glaspanelen zijn gemaakt met behulp van de nieuwste technieken om de meest precieze kleur en details in het glas te krijgen. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is in kerken, zijn de voorstellingen op deze ramen naar buiten gericht, zodat voorbijgangers ze kunnen zien.

Het monument staat symbool voor ‘de omarming’. “De liefde, de kus, het gezin en ‘fraternité’, het broederschap”. In zijn toelichting op het werk beschouwt Job de omarming op deze manier als een houvast in het leven. We leven in een tijd waarin culturele en technologische veranderingen telkens sneller gaan. En ondanks, of juist vanwege, alle tumult van het dagelijks leven blijft de omarming zo waardevol. De twee buitenste ramen leunen in het midden tegen elkaar. Het kan worden geïnterpreteerd als een gezin, een schuilplaats of gewoon een omhelzing. Het kunstwerk bevat klassieke beelden die losjes verwijzen naar traditionele glas-in-loodramen, maar binnen het werk hebben ze een eigen ritueel en balans. De figuur in de centrale afbeelding is gebaseerd op de zoon van Smeets. Op het rechterpaneel staan twee figuren – één omhoog één omlaag – zoals op een speelkaart, verwijzend naar de gok van het leven.

© Jeroen Musch

In zijn werk combineert Job Smeets naadloos het klassieke met het hedendaagse, het kleine met het grote en het persoonlijke met het politieke. Zijn veelgeprezen, meeslepende en opzienbarende kunstwerken maken indruk, zowel esthetisch als emotioneel, zowel qua inhoud als qua vorm. Studio Job heeft zijn sporen over heel de wereld achtergelaten en gaat hiermee door. Niet voor niets riep The Financial Times dit ontwerpbureau uit als één van de meest invloedrijke ter wereld. Als collectief weten zij kunstenaarschap en verschillende ambachten vloeiend samen te smelten. Ook dit werk is daar een toonbeeld van: het komt voort uit een nauwe samenwerking tussen beeldhouwers, modelleurs, bronsgieters, glasbewerkers, ontwerpers, illustrators, bouwvakkers, architecten en staalbewerkers. Het werk is een technisch hoogstandje: “de 300 kg zware kip bovenop het geheel, vereist een ijzersterke constructie […] we hebben nog nooit zo’n complex werk gemaakt.” concludeert Wesley Didden, atelierchef van Studio Job.

Het sensationele karakter van dit werk siert de doelstellingen van Stichting Kunstkerk (culturele ANBI). Wij willen ons ontwikkelen tot een geliefde, spraakmakende, onderscheidende en verbindende plek voor zowel Dordtenaren als kunst- en cultuurliefhebbers door heel Nederland en daarbuiten. We zoeken naar nieuwe vormen om cultuur te stimuleren en streven naar een eigen gezicht binnen de kunstwereld.