Hella De Jonge

Hella De Jonge

ZOEKTOCHT NAAR HEDEN EN VERLEDEN.

Op mijn vijftiende weigerde ik het voedsel dat mij voorgeschoteld werd op te eten. Mijn hersens konden de ruzies in ons gezin niet langer verdragen. Ik trok me op de bovenste verdieping in mijn kamer terug en deed niets anders dan met gekleurde viltstiften stippen zetten op Chinese lampen.

Grote papieren bollen bij elkaar gehouden door cirkels van metaaldraad. Secuur zette ik puntjes op het rijstpapier. Drukte ik te hard, ging de stift dwars door het papier en kon de lamp bij het vuilnis.

De snijdende spanning woedde beneden door. Ik begreep er niets van. Het verstikte mij, maar ik had het geluk me in mijn eigen pointillisme te kunnen verstoppen. Het voelde als dansen in mijn hoofd.

Door te blijven tekenen wist ik deze ingewikkelde periode te doorstaan. Het niet eten had me van een vrolijk jong meisje tot een uitgemergeld concentratiekamppersoon gemaakt. Mijn ouders werden radeloos me zo te zien wegkwijnen. Ze benadrukten telkens hoe al onze oma’s, opa’s, tantes en ooms uitgehongerd gestorven waren tijdens de oorlog. Hoe durfde ik me in vredestijd zo te gedragen?

In zijn wanhoop sloeg mijn vader me met mijn hoofd tegen de verwarming, waardoor ik me nog verder terugtrok in mijn stippenzetterij. Zo verregaand dat er nog twee opties overbleven: wil je dood of wil je leven? Het vrolijke meisje in mij koos voor het leven. Hapje voor hapje kwam ik weer onder de mensen. Potlood en pen werden mijn vrienden. Ik tekende ons huis, mijn kamer, ging naar Artis om dieren te schetsen en maakte zelfportretten.

Op mijn zeventiende werd ik gesommeerd het ouderlijk huis te verlaten. Nu ik weer at kon ik voor mezelf zorgen vonden mijn ouders. Ik besloot toelatingsexamen aan de Rietveld Academie te doen. Dankzij de goed gevulde tekenmap werd ik aangenomen. Tijdens een les moesten we ons werk ter beoordeling aan de wand ophangen. Ik had mijn speelgoedbeer geschilderd. Hij werd afgekraakt door mijn klasgenoten. De leraar keek zwijgend toe. Hierdoor durfde ik de kwast niet meer aan te raken en liet deze passie varen.

Na vierenvijftig jaar edelsmeden, boetseren, beeldhouwen, vioolspelen, kostuums maken, decors bouwen, lichtplannen ontwerpen, films regisseren en boeken schrijven, belandde het penseel mede dankzij corona weer in mijn hand - om oude en nieuwe verhalen opnieuw vorm te geven.

Voor meer informatie: www.helladejonge.nl

MEET & GREET MET HELLA & FREEK

Hella zal samen met haar man Freek de Jonge op diverse zondagen in de Kunstkerk aanwezig zijn om vragen te beantwoorden of in gesprek te gaan over de expositie. Deze events zijn gratis te bezoeken, indien gewenst kan je hier een ticket kopen als donatie aan de Kunstkerk.

zondag 5 mei | 14:00 - 16:00

zondag 19 mei | 14:00 - 16:00

zondag 26 mei | 14:00 - 16:00

zondag 2 juni | 14:00 - 16:00

zondag 9 juni | 14:00 - 16:00

FILMVERTONINGEN : HET ATELIER, portret van Hella

Het werk dat Hella in deze expositie toont, speelt een centrale rol in de documentaire "Het Atelier, portret van Hella" (2023) waarin Freek de Jonge Hella en haar schilderkunst heeft geportretteerd. Tijdens de expositie zal de film Het Atelier in cinema De Witt worden vertoond. Tickets hiervoor zijn verplicht en worden verkocht door De Witt via onderstaande links:

zondag 28 April | 16:15 | tickets

zaterdag 4 Mei | 16:15 | tickets

zondag 5 mei | 16:15 | tickets

vrijdag 10 mei | 19:00 | tickets | Inclusief Q&A met Hella & Freek na de filmvertoning

zondag 12 mei | 16:15 | tickets

vrijdag 24 mei | 16:15 | tickets

zondag 26 mei | 16:00 | tickets | Inclusief Q&A met Hella & Freek na de filmvertoning

kijk voor meer informatie op de website van Filmtheater de Witt

Het portret van oma Lientje dat prominent in de ouderlijke woonkamer hing, heeft Hella al vroeg doen beseffen dat daar een groot verdriet achter schuilging. Geen wonder dat juist dat schilderij het uitgangspunt is geworden van een documentaire over haar opmerkelijke creatieve veerkracht. Gedurende tachtig minuten krijgen we een beeld hoe ze keer op keer het elan vond om teleurstelling en kwetsuren te overwinnen en om te buigen naar het scheppen van een indrukwekkend gevarieerd oeuvre.

TICKETS

Alle expositie van de Kunstkerk zijn volledig gratis te bezoeken. Als je Stichting Kunstkerk wilt steunen kan je door middel van het kopen van een ticket een eenmalige donatie doen. Je kan zelf het bedrag bepalen. Tickets zijn niet nodig om uit te printen of mee te nemen naar bezoek.