Nooit Terug Festival

Nooit Terug Festival

Het ware festival voor liefhebbers van taal en woord is terug in Dordrecht. Het is opnieuw de beurt aan de absolute top van bekende dichters, singer-songwriters en woordkunstenaars voor een kleurrijke derde editie. Bezoekers kunnen luisteren naar meer dan dertig klinkende namen, van beloftevol talent tot gearriveerde schrijvers, zoals Radna Fabius, Ellen Deckwitz, Rob van Essen, Frank van Pamelen en Bart Moeyaert.

Wederom zijn de Kunstkerk en de historische Dordtse binnenstad het decor voor dit spraakmakende evenement. De presentatie in de Kunstkerk is in handen van Swendeline Ersilia, stadsdichter van Dordrecht en Levi Olthof, toneelschrijver.

Dit jaar is het thema ‘De kleur van de stad’. Op het gebied van kleur heeft de organisator, stichting DE STAD zich niet onberoerd gelaten. In 1993 werd een onderzoek naar het historisch kleurgebruik op de gebouwen gestart. Dit mondde uit in de uitgave van een kleuren waaier met 55 Dordtse kleuren in 2005. Enthousiast omarmd door het Dordtse publiek zijn dek leuren uit de waaier niet meer weg te denken uit het stadsbeeld. Heel toepasselijk nu het festival zich afspeelt tussen de huizen en dehavens in de binnenstad.

Nieuw tijdens deze editie is een kinderprogramma waarmee het festival van start gaat. Marieke en Joke van Leeuwen bereiden een bijzonder programma voor onder het motto ‘Spelen met woorden’ De organisatie is weer in vertrouwde handen van stichting DE STAD, het architectuurcentrum van Dordrecht, in samenwerking met de Bibliotheek aan Zet. De elektrische rondvaartboot de Dordtevaar vormt het drijvende podium. Hier kunnen dertig gasten per boottocht van een uur door de havens van de intieme optredensgenieten. Het programma is zo gemaakt dat de meeste artiesten een keer optreden in de Kunstkerk en op de Dordtevaar.

Jonge liefhebbers van het woord kunnen ook zelf aan de slag. Iedereen in het Nederlands taalgebied tussen de 15 en 25 jaar kan tot 12 juni een gedicht inzenden, mits dat raakvlakken heeft met het thema ‘De kleurvan de stad’. Een deskundige jury kiest uit de inzendingen drie genomineerden, die tijdens het festival hun gedicht mogen voordragen. De winnaar krijgt eengeldprijs van 300 euro en een publicatie in de lokale kranten. Dit keer is erook een publieksprijs.

TIJD

10:30u - 21:30u

Het programma in de Kunstkerk is gratis. Alleen voor de boot zijn tickets verplicht en te verkrijgen via de website van Stichting DE STAD www.stichtingdestad.com